ÅLESUND OG OMEGN GEOLOGIFORENING

Masdalsklova i Vartdal.

Lindormen som laga denne klova er ein fæl skapnad. Han er mykje større og villare enn vanlege ormar. I andlitet hev han ein tim av likskap med eit menneske. Augo er som tintallerkar, og den klufta tunga heng langt utor kjeften medan han sputrar eiter i stride straumar. Helst bur lindormen i bratle skoglider som vender mot sola. Mest ugagn gjer han på smalekryter som han er god for å gløype med hud og hår. (lærer Martin Bjørndal, 1912)

"Nytt i Uka." Onsdag 6. desember Nr.42

JULEMØTE mandag 4 desember 2023
20231204_194648(1)
20231204_195125(1)
20231204_182044(1)

-  "Formannen har ordet." Geologiforeninga er 45 år i år.

-  "Geoturer." I alle år siden oppstarten 1978 ..

-  "Kalkstein i Ålesund - fra Humla til Magerholm og videre østover.

-  "June Berg Hermansen 16.04.23 Feltoppgave - Geofag 1".

Fra Humla går ei kalkåre innover mot Magerholm. Det er flere steder huler i berget som er oppstått ved at kalken er løst opp av vann. Dette kalles karstlandskap. Kalkåra svinger seg oppom Eikenosen og følger åssida østover. Disse bildene fra Eikenosen viser underlige formasjoner i nylig blottet kalkgrunn, der "vannkanalene" vises tydelig. Den grå "skulpturen" har samme mønster, men har vært påvirket av vær og vind i årevis. Det har vært funnet større huler på tunet. Lenger øst på Emblem er ei 15-20 ? meter lang hule der det kommer ut en bekk. Kalkåra fortsetter over Storfjorden. Limurhula vest for Stordal er dannet i den samme kalkformasjonen.

Geologiens dag i Ålesund 2023 hadde som tema "Istidene formet Sunnmøre". Det kom ca 30 personer, mangebarn. Det var en utstilling som viste sporene etter istidene i naturenrundt oss. Barna fikk prøve seg på steinsliping, fikk steinpresanger, og fant mange spennende steiner i gratisbøttene. Alle koste seg.

Raudehaugen
Norsk olivinsenter i Åheim
Sankt Jetmund kirke
Peridottplassen
Vårfesten 2022 i ÅOG
Geologiens dag
Vårfesten 2021 i ÅOG
Geotur til Marmorberget i Stordal
Bølgeskagsmerker fra Ordovicium
ved Kalvsjø på Hadeland,ca420 mill år gamle–tippet på høykant, men ellers samme prinsipp.Størrelse–se hestehovblomster i grøfta
Geotur til Marmorberget i Stordal
Hat trick ++!  De to brødrene har tatt 5 premier på 4 år.
Hat trick ++! De to brødrene har tatt 5 premier på 4 år.
Resultatet fra fotokonkurransen til Geologiens dag 2020 foreligger. Oliver Ekeland fikk første premie og Dennis Ekeland fikk 3 premie. GRATULERER! Det var fine bilder. Juryen skriver også at de to hadde levert inn flere gode bilder.
3.premien i fotokonkurransen går til Dennis Ekeland  fra Ålesund.
3.premien i fotokonkurransen går til Dennis Ekeland fra Ålesund.
Resultatet fra fotokonkurransen til Geologiens dag 2020 foreligger.
Vi er stolte av dere, og dere er med på å lage blest om Ålesund og om Geologiforeninga!
Artikkel om «Oliver med familie»
Siste nummer av Stein! Takk til Siw Brandal Godø for den flotte artikkelen.
Geotur til Fjørtofta

Om Ålesund og omegn geologiforening

Geologi i Ålesund og Omegn (Møre og Romsdal)

Litt om geologi